ŠTA JE MUCANJE?
Mucanje (battarismus) je samo jedan od tipova poremećaja fluentnosti u govoru.
Karakteriše se svesnim a nenamernim isprekidanim govorom koji se javlja kao posledica neadekvatnih grčeva organa za fonaciju, artikulaciju i respiraciju. Dete i odrasla osoba koja muca nije u stanju da samostalno kontroliše svoj govor te se stvara dodatna tenzija koja ostavlja posledice na psiho-socijalnom planu funkcionisanja.
Uzrok mucanja nije u potpunosti razjašnjen, a smatra se da je posledica sadejstva unutrašnjih (naslednosti, kongenitalnih i stečenih dispozicija) i spoljašnjih faktora (strahovi, preveliki zahtevi i očekivanja od strane okoline) koje dete nije u stanju da samostalno prevaziđe.
Mucanje se javlja kod 4-11% dece, sa većom učestalošću kod dečaka.
KAKO SE ISPOLJAVA?
Mucanje se ispoljava prekidima u govoru, ponavljanjem glasova i/ili slogova i reči, umetanjem glasova (uh, pa), produženim izgovorom glasova, nepravilnim disanjem.Ovi simptomi mogu se javiti i kao posledica jezičke disfluetnosti kada dete usled naprednog jezičkog razvoja nije u stanju da isprati sadejstvo misaonog toka i njegovog izgovaranja, te žuri, što takođe dovodi do simptoma u vidu ponavljanja, oklevanja, blokiranja, čime se bitno narušava govorni iskaz a koji obično dovodi do razvoja negativnih emocija kod dece, a kasnije do izrazite govorne anksioznosti.Kod patološke disfluentnosti prvi simptomi traju duže od dve nedelje, nakon čega dolazi do faze mirovanja (govora bez napora), potom se simpotmi vraćaju sa dužim trajanjem i sve kraćim fazama mirovanja.
![](https://logomedica.rs/wp-content/uploads/2023/01/mucanje.png)
KAKO SE DIJAGNOSTIKUJE?
Mucanje dijagnostikuje logoped uzimanjem anamnestičkih podataka od klijenta/roditelja, primenom validnih testova i objektivnim posmatranjem osobe.
KAKO SE LEČI? (Logopedske terapijske procedure)
Postoji nekoliko metoda i tehnika koje se primenjuju u lečenju mucanja kod dece i odraslih. U našem centru primenjuju se: izvorna metoda Prof. dr Cvetka Brajovića „Svesna sinteza razvoja“ koja se pokazala kao najprimerenija i najefikasnija u lečenju mucanja, veliki broj tehnika (tehnika pasivnog izdaha po Švarcu, tehnika šapata, produženog izgovora vokala itd.) i vežbe disanja.
U terapiji mucanja metodom “Svesna sinteza razvoja” koriste se tehnike “specijalizovanog govora” .
Tri faze u tretmanu mucanja su odlika metode SSR:
- Faza ovladavanja osnovnim terapijskim tehnikama,
- Faza čitanja bez smetnji,
- Primena tehnika sve dok ne prestane potreba za njima.
Tehnika uključuje i tehniku relaksacije, sistematske desenzitizacije, a sprovodi se putem individualnog tretmana i grupnog načina rada;
Kod mucanja na ranom uzrastu sprovodi se:
Opšti stimulativni tretman; savetovanje roditelja o pravilma vođenja dijaloga; razrešenje dilema pomagati/nepomagati detetu u govoru; podsticanje aktivnosti u kojima je dete uspešno i dr.
Stimulacija i razvoj osećaja za ritam kao fizički fenomen i ritam kao sastavni deo govorne produkcije kroz vežbe pokreta i glasa/alternativa je primena metoda reedukacije (vežbe ujednačavanja ritma i tempa).
Dužina lečenja zavisi od blagovremenog javljanja logopedu (u prve dve nedelje od pojave prvih simptoma) i težine samog oblika mucanja.
Mucanje koje perzistira godinama i koje nije tretirano nije moguće izlečiti već se adekvatnom metodom govor stavlja pod svesnu kontrolu osobe koja muca kako bi ona govorila bez smetnji.
Tretman kod dece u akutnoj fazi sprovodi se pod dvadesetčetvoročasovnim roditeljskim nadzorom i usmerenošću ka programu za lečenje mucanja. Logopedski tretman sprovodi se 2-3 puta nedeljeno.
Logopedski tretman kod mladih i odraslih sporovodi se prema programu metode Svesne sinteze razvoja 3-5 puta nedeljno, u trajnju od šest meseci do godinu dana.
Copyright by N. Milošević and D. Čauševac
Izvor (Borota V., Milošević, N., Čauševac, D., Zelić, M. (2012). Uticaj vežbi disanja u tretmanu dece sa poremećajem fluentnosti, Prevencija, dijagnostika i tretman govorno-jezičkih poremećaja: Prvi Simpozijum logopeda Srbije. Nacionalni skup sa međunarodnim učešćem održan 12-13. Maja 2012. Knjiga sažetaka. Ur. Vesna Borota i Neda Milošević. Divčibare: Udruženje logopeda Srbije,str. 68.)