Poremećaj izgovora
ŠTA JE POREMEĆAJ IZGOVORA GLASOVA KOD ODRASLIH?
Artikulacioni poremećaj u vidu nemogućnosti ili nepravilnosti u izgovoru pojedinih glasova koji datira od ranog uzrasta a koji nije adekvatno korigovan logopedskim tretmanom. Ispoljavaju se u vidu: nepravilnog izgovora glasova, izostavljanja glasova ili njihove zamene.
Uzroci mogu biti: ograničena pokretljivost govornih organa, neadekvatan govorni model, smetnje u auditivnoj percepciji nastali u ranom razvojnom periodu.
KAKO SE ISPOLJAVAJU?
Manifestuje se nepravilnim izgovorom, najčešće, grupe glasova: firkativa i afrikata (S,Z,C,Š,Ž,Č,Dž,Ć,Đ), laterala (L), vibranta (R). Dešava se i da se pojedini glasovi uopšte ne izgovaraju.
KAKO SE DIJAGNOSTIKUJU?
Poremećaj u izgovoru pojedinih glasova kod odraslih dijagnostikuje logoped primenom artikulacionih testova.
KAKO SE LEČE? (Logopedske terapijske procedure)
U Centru Logomedika se vrlo uspešno, u kratkom vremenskom periodu, koriguju sve nepravilnosti u izgovoru glasova bez obzira o kojem se uzrastu radi.
Postupak koji se sastoji iz demonstriranja pravilnih modela logomotorike za izgovor glasa, reči i kraćih diskursa;
Napomena: terapijsku seansu logoped izvodi uz korišćenje Digitalnog logopedskog seta, logofona i logo sondi. Ovi uređaji omogućuju vizuelnu kontrolu pojedinih fizičkih karakteristika glasa, omogućuju taktilnu stimulaciju i aktivno stimulisanje percepcije govora.
Dužina tretmana zavisi od broja glasova koji se nepravilno izgovaraju. Automatizovan izgovor pravilno naučenog izgovora kod mladih i odraslih lica obično traje duže zbog dugotrajne faze inhibije slušnih navika.
Tretmani se sprovode individualno 2-3 puta nedeljno.
- Istraživanja su pokazala da se osobe sa govornim poremećajima doživljavaju kao drugačije u odnosu na osobe bez takvih smetnji, sa polazištem da različite kulturne grupe imaju različite stavove o ovom pitanju. Osobe sa artikulacionim smetnjama bez obzira na uzrast posmatraju se više negativno od strane vršnjaka. Percepirajući ih kao manje inteligentne, obrazovane i „korisne“. Adolescent sa jezičkim poremećajem izbegava kontakte sa suprotnim polom, što se odražava na njegov emocionalni i socijalni život.
- Kod osoba sa artikulaciono-fonološkim poremećajima koje su podvrgnute intervenciji govorne terapije došlo je do znatnog smanjenja psiho-socijalne disfunkcionalnosti kako u psihičkom tako i socijalnom funkcionisanju.
Copyright by logoped N.Milošević Izvor: Milošević, N., Čauševac, D., Zelić, M. (2011). Psihosocijalni pristup artikulaciono-fonološkim poremećajima, Specijalna edukacija i rehabilitacija danas: 5. Međunarodni naučni skup. Zbornik radova. Ur. Nenad Glumbić i Vesna Vučinić. Zlatibor: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, tematski zbornik, 315-321