Sve specifične teškoće u učenju podrazumevaju grupu problema koji se javljaju kod dece urednih intelektualnih sposobnosti, kaže za portal N1 logoped Neda Milošević.
Disgrafija
Disgrafija, kako i sam koren reči, ukazuje na teškoću u učenju i uspešnom ovladavanju pisanja slova, reči, pravilnim smeštanjem teksta na prapirni prostor itd.
„Dakle, pored rukopisa koji ne odgovara uzrastu odnosno postoje problemi na nivou grafomotorike, disgrafija se može ispoljiti i u potpuno drugom vidu, a to je da se ispoljava kroz teškoće u pisanom izdržavanju – odnosno pisanju sastava. Takva vrsta disgrafije ne mora biti praćena grafomotoričkim smetnjama odnosno rukopis može biti uredan, ali dominantne teškoće otežavaju da dete svoje misli izrazi pisanim putem“, navodi Milošević.
Ona dodaje da se kod takvog oblika disgrafije obično u osnovi problema pronalaze još ranije teškoće u učenju jezika – razumevanju i produkciji maternjeg jezika.
Disgrafija može biti jezički i/ili ne-jezička. Nejezički oblik najjasnije je vidljiv kroz probleme sa rukopisom, zatim teškoće u vizuelnom diferenciranju slova, pamćenju oblika slova.
Kao i sve teškoće ona se nalaza na nekoj skali od izrazito teških do izrazito blagih i jedva primetnih. U zavisnosti od težine problema ona će ‘remetiti dete’ u praćenju nastave i postizanju obrazovnih uspeha jer se pismenost smatra ključem učenja, ističe logoped.
„Kroz šalu možemo videti i srećne okolnosti. Kako je i samo čitanje i pisanje evolutivno kasnije naučeno tako će prvenstveno oblikovanje slova na papiru evolutivno nestati pa se stiče utisak da će pod dejstvom novih tehnologija svaki čin pisanja biti poput kaligrafije – zna samo po neko i retko ko“, kaže Milošević.
Diskalkulija
Diskalkulija je problem koji se vezuje za učenje aritmetičkih simbola i razumevanja aritmetičkih operacija.
Teškoće se ispoljavaju već u ranom uzrastu, kada dete počne da se upoznaje sa pojmom broja i elementarnim računskim operacijama. Posledično teškoće se posebno ispoljavaju u obrazovnom sistemu jer dete nije u mogućnosti da „razume“ matematiku.