
Poremećaji hranjenja su često prisutni od rođenja i često su prvi znak razvojnih teškoća.
Problemi sa hranjenjem mogu se okarakterisati kao narušena bezbednost tokom hranjenja, neuspeh u napredovanju u težini, samoograničene dijete i ritualno ponašanje oko hrane i obroka.
Roditelj bi trebao da potraži terapiju hranjenja ukoliko dete:
- odbija da jede;
- dete ima samoograničene dijete zasnovane na ukusu, teksturi i vizuelnom izgledu;
- ima poteškoće u prelasku sa dojke ili flašice na pasiranu ili čvrstu hranu.
Problemi u ponašanju u vidu odbijanja velikog broja namirnica mogu se razviti kao sekundarni senzomotorni problemi u oralnoj duplji, stoga uzmemo u obzir odbijanje deteta kao adaptivni, komunikativni odgovor na negativno iskustvo, a ne kao primarnu teškoću u ponašanju koji treba rešiti.
Kako izgledaju uredne oralno motorne sposobnosti deteta starosti 2 godine?
- Jede hranu različite teksture i ukusa
- Hrani se kašikom
- Adekvatno otvara vilicu (koliko treba) da prihvati kašiku
- Gornja usna ide dole i povlači hranu ka unutra a donja usna održava stabilnost
- Povlačenje jezika i kontrakcija vilice podržava oralni transport bolusa
- Ukus, tekstura, veličina, temperatura bolusa obezbeđuje senzorni input
- Može da pregrize tvrđu strukturu – vrh i bočne strane jezika su u službi prenosa hrane do molara radi žvakanja.
- Zavisno od veličine i teksture bolusa pravi transfer između levog i desnog molara – rotacioni obrazac žvakanja
- Zatvaranje usana i kontrakcija obraza kontroliše bolus i podržava žvakanje
Dete sa teškoćom u hranjenju koristi kompenzatorne pokrete kao što su:
- Preveliko/nesrazmerno otvaranje vilice
- Izbacuje jezik ka napred
- Žvaće kašiku
- Zabacuje glavu da bi preuzelo hranu sa kašike
- Hranjenje traje jako dugo!
- Sisa hranu površinom jezika
- Zadržava je u ustima
- Prerano je proguta
- Odbija hranu
U Centru Logomedica primenjuje se senzo-motorni pristup učenju hranjenja – žvakanja, pijenja i gutanja. Tehnike oralne stimulacije primenjuju se kod novorođenčadi, odojčeta, mlađe dece, dece predškolskog uzrasta i odraslih sa često neuro-motornim teškoćama.
Cilj ovih programa, najčešće primenom tehnika za podsticanje senzorike oralne regije, je priprema usta za hranjenje ali i regulisanje senzorne svesnosti odnosno regulisanje osetljivost.
Kako je razvoj motorike i senzorike neodvojiv proces tako se on stimuliše paralelno.
Terapija hranjenja primenjuje niz tehnika koje podstiču: bezbedno hranjenje, poboljšanje posturalne stabilnosti, mišićnog tonusa, senzornog procesiranja i oralno senzo-motornih veština.

U okviru Centra Logomedica sprovodi se senzomotorni program pre hranjenja (pre-feednig) i program hranjenja
Cilj programa pre hranjenja (pre-feeding) jeste da razvije osnovne oralne senzorno-motorne veštine kako bi se podržalo
bezbedno, nutritivno i društveno prikladno hranjenje.
Cilj terapeutskog programa hranjenja jeste da obezbedi
bezbednost, adekvatnu ishranu i društveno prikladne veštine hranjenja.
